Przedszkole nr 7 w Chorzowie


Standardy ochrony dzieci

                                     

                               Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązująca  w  Przedszkolu  nr  7  w  Chorzowie  przy  ulicy  Łagiewnickiej 16
 

Preambuła, czyli wstęp do dokumentu

          Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

Podstawa prawna utworzenia Polityki Ochrony Dziecka:

Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

 

Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci

§ 1.


1. Pracownikiem Przedszkola jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło lub umowy zlecenia w Przedszkolu nr 7 w Chorzowie
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji i stanowieniu o dziecku, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic, opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu.
4. Wyrażenie zgody przez opiekuna dziecka rozumie się jako zgodę co najmniej jednego z opiekunów. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego wpływającego na szkodę dziecka (m.in. przemoc fizyczna, przemoc emocjonalna, przemoc seksualna, zaniedbywanie) przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobru dziecka.
6. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci – to pracownik wyznaczony przez dyrektora, który sprawuje nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci odpowiednio w przedszkolu lub w szkole.
7. Osoba odpowiedzialna za Internet – to wyznaczony przez dyrektora pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na ternie przedszkola oraz nad bezpieczeństwem uczniów w Internecie.
8. Dane osobowe dziecka – to każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
9. Zespół interwencyjny – to zespół powołany przez dyrektora w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci, nauczyciele uczący dziecko, dyrektor lub wicedyrektor oraz pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.


 

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.


1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków, zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.


 

Zasady rekrutacji personelu (pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)

§ 3.


          Rekrutacja członków personelu placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
 

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem (pracownikami, wolontariuszami, stażystami, praktykantami) placówki a dziećmi

§ 4.


          Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
 

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

§ 5.


W przypadku podjęcia podejrzenia, zauważenia lub uzyskania informacji przez pracownika, opiekuna lub inną osobę, że dziecko jest krzywdzone, osoba ta ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi lub osobie odpowiedzialnej za Politykę Ochrony Dziecka.

§ 6.


1. W przypadku krzywdzenia dziecka na terenie przedszkola przez innego pracownika:
a) osoba, która zauważyła, że dziecko jest krzywdzone przez pracownika jest zobowiązana niezwłocznie powiadomić o tym dyrektora, a w przypadku jego nieobecności osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dziecka,
b) dyrektor rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dziecka prowadzi rozmowę wyjaśniającą z dzieckiem i ewentualnymi świadkami zdarzenia; z rozmowy sporządzona zostaje notatka służbowa,
c) dyrektor, w obecności osoby odpowiedzialnej za Politykę Ochrony Dzieci, prowadzi rozmowę z pracownikiem podejrzanym o krzywdzenie dziecka; z rozmowy sporządzona zostaje notatka zawierająca listę osób uczestniczących, przebieg rozmowy, wnioski i postanowienia,
d) jeśli sprawę zgłosił rodzic, dyrektor rozmawia o zauważonej sytuacji z rodzicami pokrzywdzonego dziecka,
e) dyrektor wraz z pracownikami wyjaśniającymi sprawę opracowuje plan pomocy dziecku,
f) plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- działań, jakie przedszkole podejmie na rzecz dziecka, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- zdyscyplinowania krzywdzącego (lub w zależności od popełnionego czynu do zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa policję),
- wsparcia jakie placówka zaoferuje dziecku,
- skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeśli istnieje taka potrzeba,
g) plan pomocy dziecku jest przedstawiony przez osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dziecka w obecności wychowawcy oddziału opiekunom dziecka, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji,
h) wychowawca oddziału monitoruje przebieg realizacji planu i jego skutków względem dziecka.
2. W przypadku krzywdzenia dziecka na terenie i poza terenem przedszkola przez opiekuna lub inną osobę:
a) każdy pracownik, który posiądzie informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez jakąkolwiek osobę dorosłą niebędącą pracownikiem jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić dyrektora, wychowawcę oddziału lub osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dziecka oraz sporządzić notatkę służbową zawierającą opis zaobserwowanych symptomów,
b) dyrektor (lub wskazana przez niego osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dziecka) po rozmowie z osobą, która podejrzewa krzywdzenie dziecka prowadzi działania wyjaśniające: rozmawia z dzieckiem i ewentualnymi świadkami zdarzenia; odbywa się także rozmowa z wychowawcą oddziału a jeśli trzeba, nauczycielami uczącymi i innymi pracownikami; z każdej rozmowy sporządzona zostaje notatka,
c) dyrektor wraz z osobą odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dziecka oraz wychowawcą oddziału podejmuje decyzję o dalszej obserwacji dziecka lub/i zaproszeniu opiekunów dziecka na rozmowę,
d) opiekunowie dziecka zostają zaproszeni na rozmowę do dyrektora – w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inną osobę niż rodzice na rozmowę zostają zaproszeni opiekunowie prawni dziecka, w przypadku podejrzenia krzywdzenia przez jednego z rodziców, na spotkanie zostaje zaproszony drugi rodzic,
e) jeśli sytuacja jest jednorazowa i niezagrażająca dobru dziecka, w przypadku braku faktów potwierdzających krzywdzenie dziecka, oraz skłaniania się rodzica do skorzystania z profesjonalnej pomocy, rodzice zostają poinformowani o nieprawidłowości swojego zachowania i zostaje im zaproponowana pomoc w postaci kontaktu ze specjalistami w placówce pozaszkolnej,
f) dyrektor wraz z pracownikami wyjaśniającymi sprawę opracowuje plan pomocy dziecku, który powinien zawierać wskazania dotyczące:
- działań, jakie przedszkole lub szkoła podejmie na rzecz dziecka, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
- wsparcia, jakie przedszkole lub szkoła zaoferuje dziecku,
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeśli istnieje taka potrzeba,
g) w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka dyrektor (lub osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dziecka) niezwłocznie powiadamia rodziców o obowiązku zespołu zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja, sąd lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego ul. Racławicka 19, 41-506 Chorzów pok. 121),
h) po poinformowaniu rodziców przez dyrektora (osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dziecka) – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury lub policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodzinną do Sądu Rejonowego lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego,
i) dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
3. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca oddziału, dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
5. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 4. ust. 3 pkt f) Polityki Ochrony Dziecka, na podstawie opisu sporządzonego przez osobę odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dziecka oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
6. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

§ 7.


1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu). Kartę załącza się do akt dziecka znajdujących się u osoby odpowiedzialnej za Politykę Ochrony Dzieci.
2. Wszyscy pracownicy instytucji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, włączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.



 

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce

§ 8.


1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Pracownik ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie za zgodą dyrektora osobom i podmiotom uprawnionym.
4. Pracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie ustawy z o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§ 9.


Pracownik może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

§ 10.


1. Pracownik nie ma prawa udostępniać przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego opiekunie.
2. Pracownik, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku uzyskania takiej zgody, pracownik podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
3. Pracownik nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.
4. Pracownik nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów.
5. Dyrektor oraz pracownik, za zgodą dyrektora, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna.

§ 11.


1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia przedszkola lub szkoły. Decyzję taką podejmuje dyrektor.
2. Dyrektor, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola lub szkoły innych dzieci.

§ 12.

          Zespół, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

§ 13.

1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

2. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalenie wizerunku dziecka, pracownik może skontaktować się z opiekunem ucznia i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalenie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 14.

1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.

2. Wszyscy pracownicy oraz osoby postronne (np. uczestniczące w uroczystościach szkolnych/klasowych) utrwalające wizerunek dzieci na nośnikach (aparat fotograficzny, kamera, telefon komórkowy) zobowiązane są do uzyskania zgody dyrektora oraz do niewykorzystywania na forum publicznym, w Internecie itp.

3. Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany
4. W przypadku wycofania zgody na publikowanie wizerunku, należy niezwłocznie usunąć wizerunek dziecka ze wskazanego miejsca.

§ 15.

1. Przedszkole zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i zaktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

2. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach, w czasie których wykorzystywane są pomoce multimedialne.

3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela, nauczyciel ma obowiązek
informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.

§ 16.

1. Pedagog lub wychowawca oddziału przeprowadza z dziećmi rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.

2. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog lub wychowawca oddziału uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale III niniejszej Polityki.

§ 17.

1. W przypadku uzyskania od dziecka informacji o cyberprzemocy wychowawca oddziału lub
pedagog powinien poinformować o zdarzeniu dyrektora oraz porozumieć się z rodzicami dziecka i poinformować ich, do kogo mogą zwrócić się o pomoc.

2. Procedura reagowania wobec sprawcy cyberprzemocy, jeśli zdarzenie zostało zgłoszone do wychowawcy oddziału lub pedagoga:

a) ustalenie okoliczności zdarzenia i zabezpieczenie dowodów,

b) powiadomienie dyrektora,

c) powiadomienie (przez wychowawcę oddziału) rodziców uczniów uczestniczących w zdarzeniu (w przypadku, gdy nie rodzice zgłosili cyberprzemoc);

d) gdy sprawca jest nieznany należy niezwłocznie przerwać cyberprzemoc (np. zawiadomić administratora serwera) oraz powiadomić policję;

3. Procedura reagowania wobec ofiary cyberprzemocy, jeśli zdarzenie zostało zgłoszone wychowawcy oddziału lub pedagogowi:
a) rozmowa pedagoga lub psychologa z ofiarą cyberprzemocy (wsparcie),
b) ustalenie okoliczności zdarzenia i zabezpieczenie dowodów,
c) poinformowanie przez wychowawcę lub pedagoga rodziców poszkodowanego o zdarzeniu, działaniach przedszkola lub szkoły, porada, pomoc (wskazanie możliwości złożenia zawiadomienia na policji),

d) jeżeli cyberprzemoc miała miejsce na terenie szkoły, dyrektor ma obowiązek powiadomić o zdarzeniu odpowiedni wydział policji,

e) zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanemu dziecku na terenie przedszkola lub szkoły bądź Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,

f) monitorowanie sytuacji dziecka (rozmowy z psychologiem z częstotliwością zależną od indywidualnych potrzeb dziecka).

5. Działania zespołu zarówno w stosunku do ofiary i sprawcy przemocy toczą się, w miarę możliwości, jednocześnie.


 

Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci przed  krzywdzeniem

§ 18.

1. Dyrektor wyznacza osobę lub osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki Ochrony Dzieci.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1, przeprowadza wśród pracowników (na koniec roku szkolnego) ankietę monitującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu.

4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Polityki Ochrony Dziecka oraz wskazać naruszenia Polityki w zespole.

5. Osoba, o której mowa w ust. 1, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi.

6. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Polityki Ochrony  Dziecka.


 

Przepisy końcowe

§ 19.

 

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.

 

 



                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Załącznik nr 1 do Polityki

oraz procedury ochrony dzieci

 przed krzywdzeniem

 

Chorzów, dn…………………………………….

 

 

OŚWIADCZENIE

 

 

          Ja niżej podpisany oświadczam, że zapoznałem/łam się z Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązującą w Przedszkolu  nr  7  w  Chorzowie  przy  ulicy  Łagiewnickiej 16 i przyjmuję ją do realizacji.

                                                                                  

 

                                                                                           ……………………………..

                                                                                                          (podpis)

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do Polityki

oraz procedury ochrony dzieci

 przed krzywdzeniem

 

………………………………………………...

(imię i nazwisko rodzica/prawnego opiekuna)

 

 

 

ZGODA NA WYKORZYSTANIE WIZERUNKU DZIECKA

 

Oświadczam, że zgodnie z art.23 ust.1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych (tekst jedn. :Dz. U. 2002 nr 101, poz.926 ze zm.) oraz art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity.: Dz. U 2006 nr 90, poz.631 ze zm.),wyrażam zgodę na rejestrowanie wizerunku mojego dziecka

             …………………………………………………………………………………

                                       (imię i nazwisko dziecka)

 

podczas zajęć, konkursów, zawodów sportowych i uroczystości organizowanych przez szkołę oraz wykorzystanie tego wizerunku poprzez umieszczenie zdjęć lub filmów na stronie internetowej szkoły, tablicach ściennych, wystawach prezentujących szkołę, folderach oraz innych wydawnictwach szkolnych w celu informacji i promocji Przedszkola  nr 7  w  Chorzowie  przy  ulicy  Łagiewnickiej  16.

 

                                                                  …………………………………………….

                                                                                                          (data) (podpis)

 

 

Załącznik nr 3 do Polityki

oraz procedury ochrony dzieci

 przed krzywdzeniem

 

MONITORING  STANDARDÓW  -  ANKIETA

 

 

TAK

NIE

1. Czy wiesz na czym polega program Chronimy Dzieci?

 

 

2. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące w placówce, w której pracujesz?

 

 

3. Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

 

 

4. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

5. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

6. Czy zdarzyło ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?

 

 

7. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4 do Polityki

oraz procedury ochrony dzieci

 przed krzywdzeniem

 

 

KARTA  INTERWENCJI

 

 

 

1. Imię i nazwisko dziecka …………………………………………………………………………..…………………….

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Data …………………………………………………………………………………………..
Działanie ……………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5.Spotkania z opiekunami dziecka

Data  ………………………………………………………………………………………….
Opis spotkania
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………….

6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)     
• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

• wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

• inny rodzaj interwencji. Jaki?

…………………………………………………………………..............................................................………………………………………………………………………………………..………………………………………….............................................................................

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji.
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………...

8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informacje o wynikach/działania placówki/ działania rodziców.
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..Data …………………………………………………………………………………………