Przedszkole nr 7 w Chorzowie

Koncepcja Pracy

KONCEPCJA PRACY

Przedszkola nr 7

na lata 2020 - 2025

 

 

„Dzieci są wiosną rodziny

I społeczeństwa nadzieją,

która ciągle kwitnie przyszłością,

która bez przerwy się otwiera.”

J.P. II

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA nr 7

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym
w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943,1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
  • Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkółi placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
  • Statut Przedszkola Nr 7 w Chorzowie

OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI

  • Wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie uzdolnień dzieci.
  • Zapewnienie realizacji funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących oraz możliwości zabawy w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci.
  • Wychowywanie i rozwijanie takich cech dziecka: jak optymizm, empatia,  życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne siły, odporność na porażkę  w ściślej współpracy z rodzicami.
  • Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym w celu wypracowania jednolitych oddziaływań  na dziecko – doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
  • Angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola, udział rodziców w organizacji  wspólnych spotkań, świąt, wyjazdów w plener, przedstawień teatralnych, zajęć otwartych, akcji  charytatywnych, konkursów przeglądów.
  • Realizacja programów uwzględniających wzmacnianie pozytywnych zachowań dzieci, promujących zdrowy styl życia  oraz edukację  patriotyczną i obywatelską
  • Zapewnienie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  • Diagnozowanie i monitorowanie prowadzonej pracy oraz po każdym roku szkolnym dokonywanie ewaluacja działań.
  • Współpraca z innymi przedszkolami, szkołami, organizacjami i instytucjami użyteczności publicznej
  • Propagowanie działań przedszkola w środowisku lokalnym.
  • Zapewnienie odpowiedniej bazy przedszkola.
  • Motywowanie nauczycieli do nowatorskiego i twórczego stylu pracy oraz ciągłego podnoszenia jakości  swojej pracy.
  •  
  1. Misja przedszkola  

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Przedszkole nasze   jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości . Dążymy do tego , aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.  Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola . Nasza placówka dba o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

  1. Wizja Przedszkola
  • ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

 

Przedszkole w Chorzowie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę w zakresie terapii pedagogicznej, logopedę, psychologa, a także oligofrenopedagogów. Przedszkole posiada bardzo dobre warunki lokalowe: duże i słoneczne sale zabaw (wraz z zapleczem sanitarnym) bogato wyposażone w zabawki, różnorodne pomoce dydaktyczne oraz kąciki zainteresowań, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności oraz sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Ponadto, na piętrze znajduje się sala gimnastyczna, gabinet logopedy i psychologa. Natomiast teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

 

  • SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘC NAUCZYCIELA

Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora i rodziców. Badanie osiągnięć  nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
  • Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
  • Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • Analizę wytworów dziecięcych,
  • Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami,
  • Lustrację sal, tablic, wystawek prac,
  • Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
  • Arkuszy samooceny,
  • Analizy dokumentacji pedagogicznej,

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – luty i lipiec.

 

  • ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:

1. Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników

2. Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej  i końcowej

3. Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności

4. Rozmowy indywidualne z rodzicami

5. Wymiana doświadczeń ze specjalistami

6. Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy

7. Wspieranie rozwoju dzieci, prace wg. indywidualnie opracowanych programów, dokumentowanie wyników

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

1. Obserwacji funkcjonowania w grupie

2. Wytworów prac dzieci

3. Arkuszy obserwacji rozwoju dzieci

4. Prezentacji umiejętności ( występy, konkursy)

5. Materiałów  reportażowych ( zdjęcia, filmy, kroniki, albumy)

6. Rozmowy z dziećmi.

Nasze zasady są następujące:

  • Zaspokajamy potrzeby dziecka.
  • Organizujemy jego aktywność.
  • Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
  • Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
  • Integrujemy proces wychowania i edukacji.

 

Przedszkole propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków.

 

  • KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

 

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

 

  1. Metody czynne:
  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.
  1. Metody oglądowe:
  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
  1. Metody słowne:
  • opowiadania,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.
  •  

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

  • metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
  • metody aktywizujące,
  • aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
  • system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
  • twórcze metody aktywności ruchowej Labana,
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Metode symultaniczno-sekwencyjna J. Cieszyńskiej
  • metodę projektu,
  • techniki twórczego myślenia.

 

 

  • WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami.

Formy współpracy z rodzicami:

  • Rozmowy indywidualne
  • Zebrania ogólne i grupowe
  • Spotkania okolicznościowe – uroczystości grupowe
  • Zajęcia otwarte
  • Angażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy
  • Zebrania z Radą Rodziców
  • Prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców
  • Prowadzenie wystawek  prac plastycznych
  • Włączenie rodziców w życie przedszkola – zaangażowanie w prace na rzecz przedszkola.

 

Rodzice mogą obserwować swoje dzieci w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych.

 

Współpraca  przedszkola z instytucjami

Celem współpracy z instytucjami jest:

  • Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
  • Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
  • Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
  • zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego

Współpracujemy z :

  • Władzami Urzędu MiastaChorzów;
  • Strażą Miejską w Chorzowie - pogadanki na temat bezpieczeństwa
    w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji;
  • Strażą Pożarną;
  • Szkołą Podstawową nr 17, 22 i 39 w Chorzowie;
  • Przedszkolami z miasta Chorzów;
  • Centrum Inicjatyw Społecznych – Klub Seniora;
  • Placówkami przedszkolnymi w Polsce (udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych, fotograficznych, itp.);
  • Biblioteką Pedagogiczna w Chorzowie - organizacja zajęć bibliotecznych;
  • Chorzowskim Domem Kultury
  • Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną

 

  • PROMOCJA PLACÓWKI

Działania promocyjne obejmują:

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola;
  • Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym;
  • Prowadzenie kroniki przedszkola;
  • Organizacja uroczystości między przedszkolnych;
  • Prowadzenie strony internetowej placówki oraz strony społecznościowej Facebook;
  • Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola;
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.

 

  • TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

 

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.

Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:

 

  • Pasowanie na przedszkolaka,
  • Święto Pluszowego Misia,
  • Spotkanie opłatkowe,
  • bal karnawałowy,
  • Dzień Babci i Dziadka,
  • Dzień Rodziny,
  • Powitanie Wiosny,
  • Dzień Dziecka,
  • Festyn rodzinny
  • Pożegnane starszaków

Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez stronę internetową, portal społecznościowy Facebook, organizację oraz udział w różnorodnych konkursach na terenie miasta oraz udział w konkursach ogólnopolskich.

 

  • SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2020 - 2025

2020/21

Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie
i informacji z różnych dziedzin życia.- Książka Nasz Przyjaciel , który uczy , bawi
i wychowuje”

2021/22

Edukacja zdrowotna i aktywność ruchowa , odporność psychiczna i fizyczna warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego . Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych , propagowanie zdrowego stylu życia , kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kierowanie się zasadami bezpieczeństwa - Dbam o swoje zdrowie

2022/23

Mały badacz i odkrywca- rozwijanie twórczych postaw dziecka , talentów
i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie

2023/24

Edukacja ekologiczna - kształtowanie postaw proekologicznych , rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin , zwierząt i ludzi - Chronię środowisko naturalne

2024/25

Nasze emocje i zachowania - kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

 

  • DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWLUACJA KONCEPCJI

 

Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.

Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego.

Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian.

Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych.

Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach następnych.

Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową , mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji