Koncepcja Pracy
KONCEPCJA PRACY
Przedszkola nr 7
na lata 2020 - 2025
„Dzieci są wiosną rodziny
I społeczeństwa nadzieją,
która ciągle kwitnie przyszłością,
która bez przerwy się otwiera.”
J.P. II
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA nr 7
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym
w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943,1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkółi placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
- Statut Przedszkola Nr 7 w Chorzowie
OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI
- Wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie uzdolnień dzieci.
- Zapewnienie realizacji funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących oraz możliwości zabawy w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci.
- Wychowywanie i rozwijanie takich cech dziecka: jak optymizm, empatia, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne siły, odporność na porażkę w ściślej współpracy z rodzicami.
- Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym w celu wypracowania jednolitych oddziaływań na dziecko – doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
- Angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola, udział rodziców w organizacji wspólnych spotkań, świąt, wyjazdów w plener, przedstawień teatralnych, zajęć otwartych, akcji charytatywnych, konkursów przeglądów.
- Realizacja programów uwzględniających wzmacnianie pozytywnych zachowań dzieci, promujących zdrowy styl życia oraz edukację patriotyczną i obywatelską
- Zapewnienie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Diagnozowanie i monitorowanie prowadzonej pracy oraz po każdym roku szkolnym dokonywanie ewaluacja działań.
- Współpraca z innymi przedszkolami, szkołami, organizacjami i instytucjami użyteczności publicznej
- Propagowanie działań przedszkola w środowisku lokalnym.
- Zapewnienie odpowiedniej bazy przedszkola.
- Motywowanie nauczycieli do nowatorskiego i twórczego stylu pracy oraz ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy.
- Misja przedszkola
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Przedszkole nasze jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości . Dążymy do tego , aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola . Nasza placówka dba o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Wizja Przedszkola
- ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole w Chorzowie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę w zakresie terapii pedagogicznej, logopedę, psychologa, a także oligofrenopedagogów. Przedszkole posiada bardzo dobre warunki lokalowe: duże i słoneczne sale zabaw (wraz z zapleczem sanitarnym) bogato wyposażone w zabawki, różnorodne pomoce dydaktyczne oraz kąciki zainteresowań, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności oraz sprzyjają rozwijaniu zainteresowań. Ponadto, na piętrze znajduje się sala gimnastyczna, gabinet logopedy i psychologa. Natomiast teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
- SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘC NAUCZYCIELA
Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora i rodziców. Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
- Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- Analizę wytworów dziecięcych,
- Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami,
- Lustrację sal, tablic, wystawek prac,
- Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
- Arkuszy samooceny,
- Analizy dokumentacji pedagogicznej,
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – luty i lipiec.
- ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
1. Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
2. Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej i końcowej
3. Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
4. Rozmowy indywidualne z rodzicami
5. Wymiana doświadczeń ze specjalistami
6. Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
7. Wspieranie rozwoju dzieci, prace wg. indywidualnie opracowanych programów, dokumentowanie wyników
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
1. Obserwacji funkcjonowania w grupie
2. Wytworów prac dzieci
3. Arkuszy obserwacji rozwoju dzieci
4. Prezentacji umiejętności ( występy, konkursy)
5. Materiałów reportażowych ( zdjęcia, filmy, kroniki, albumy)
6. Rozmowy z dziećmi.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków.
- KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
- Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
- Metody słowne:
- opowiadania,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metody aktywizujące,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- twórcze metody aktywności ruchowej Labana,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- Metode symultaniczno-sekwencyjna J. Cieszyńskiej
- metodę projektu,
- techniki twórczego myślenia.
- WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami.
Formy współpracy z rodzicami:
- Rozmowy indywidualne
- Zebrania ogólne i grupowe
- Spotkania okolicznościowe – uroczystości grupowe
- Zajęcia otwarte
- Angażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy
- Zebrania z Radą Rodziców
- Prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców
- Prowadzenie wystawek prac plastycznych
- Włączenie rodziców w życie przedszkola – zaangażowanie w prace na rzecz przedszkola.
Rodzice mogą obserwować swoje dzieci w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych.
Współpraca przedszkola z instytucjami
Celem współpracy z instytucjami jest:
- Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego
Współpracujemy z :
- Władzami Urzędu MiastaChorzów;
- Strażą Miejską w Chorzowie - pogadanki na temat bezpieczeństwa
w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji; - Strażą Pożarną;
- Szkołą Podstawową nr 17, 22 i 39 w Chorzowie;
- Przedszkolami z miasta Chorzów;
- Centrum Inicjatyw Społecznych – Klub Seniora;
- Placówkami przedszkolnymi w Polsce (udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych, fotograficznych, itp.);
- Biblioteką Pedagogiczna w Chorzowie - organizacja zajęć bibliotecznych;
- Chorzowskim Domem Kultury
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
- PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola;
- Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym;
- Prowadzenie kroniki przedszkola;
- Organizacja uroczystości między przedszkolnych;
- Prowadzenie strony internetowej placówki oraz strony społecznościowej Facebook;
- Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola;
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
- TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- Pasowanie na przedszkolaka,
- Święto Pluszowego Misia,
- Spotkanie opłatkowe,
- bal karnawałowy,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Dzień Rodziny,
- Powitanie Wiosny,
- Dzień Dziecka,
- Festyn rodzinny
- Pożegnane starszaków
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez stronę internetową, portal społecznościowy Facebook, organizację oraz udział w różnorodnych konkursach na terenie miasta oraz udział w konkursach ogólnopolskich.
- SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2020 - 2025
2020/21
Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie
i informacji z różnych dziedzin życia.- Książka Nasz Przyjaciel , który uczy , bawi
i wychowuje”
2021/22
Edukacja zdrowotna i aktywność ruchowa , odporność psychiczna i fizyczna warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego . Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych , propagowanie zdrowego stylu życia , kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kierowanie się zasadami bezpieczeństwa - Dbam o swoje zdrowie
2022/23
Mały badacz i odkrywca- rozwijanie twórczych postaw dziecka , talentów
i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie
2023/24
Edukacja ekologiczna - kształtowanie postaw proekologicznych , rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin , zwierząt i ludzi - Chronię środowisko naturalne
2024/25
Nasze emocje i zachowania - kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWLUACJA KONCEPCJI
Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.
Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego.
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian.
Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych.
Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach następnych.
Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową , mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji